Home Berichten Evenementen De charme van de Zesdaagse van Rotterdam
De charme van de Zesdaagse van Rotterdam
0

De charme van de Zesdaagse van Rotterdam

0

Afgelopen dagen kon het publiek weer genieten van de Zesdaagse van Rotterdam, een populair wielerevenement gehouden in de Rotterdamse Ahoy. Als liefhebber van de sport mag je dit gewoon niet missen en wij waren er afgelopen vrijdagavond dan ook gezellig bij. Hoe vreemd het ook kan klinken, er waren zelfs brommers op de baan!

zesdaagse van Rotterdam 040

Je hebt renners die zich met 90km/u in de afdaling storten van de Galibier, maar je hebt ook renners die met 69km/u achter een brommer gaan rijden. Als zesdaagse renner moet je op z’n Rotterdams gezegd een paar goeie ballen hebben.

Links, rechts, onderdoor en bovenlangs van alle kanten vliegen de renners langs je. En maar niet te spreken over het feit dat je je koppelmaat ook nog de baan in moet slingeren. Je leest het goed, een zesdaagse rijd je niet alleen maar in een team bestaande uit 2 renners. De ene renner heeft het teamnummer in het wit de andere in het zwart. Een handigheidje voor de jury om de renners in het koppel uit elkaar houden.

zesdaagse van Rotterdam 041

Een zesdaagse is door de jaren heen erg veranderd. Waar de renners vroeger nog 24 uur per dag fietste (zelfs’s nachts) is dit tegenwoordig nog maar beperkt tot de avonduren. Tijdens deze uren word er een perfecte combi gemaakt tussen sport en show. Cees Maas is als speaker al jaren van vaste waarde tijdens de zesdaagse van Rotterdam. Iedere keer als een koppel een ronde pakt tijdens de koppelkoers roept hij alle schepen in de Rotterdamse haven op om hun hoorn te laten klinken. De muziek klinkt tijdens alle onderdelen vrolijk en zorgt ervoor dat niet alleen het publiek opgezweept wordt, maar ook de renners.

Koppelkoers

Het leuke aan een koppelkoers is dat je elkaar mag aflossen. Hier zit natuurlijk wel een kleine spelregel aan vast, namelijk dat je elkaar tegen moet komen op de baan. Afhankelijk van de snelheid gebeurd dit iedere anderhalve ronde. Bij het aflossen moet er lichamelijk contact zijn dit via een handaflossing. Dit is een slingerbeweging die je doet door de handen in elkaar te vouwen. Hiermee draag je de kracht van de renner in koers direct over aan de renner uit koers. De renner uit koers word op snelheid gebracht om mee te rijden met het peloton en de renner in koers word afgeremd om vervolgens boven in de baan tot rust te komen.

zesdaagse van Rotterdam 014

Een ronde kun je pakken door weg te rijden uit het peloton en daar ook weer aan te sluiten. Punten kun je verdienen door om de 10 ronden na het klinken van de bel als de nummer 1, 2 of 3 over de finish te komen. Hier verdien je als koppel 5 ,3 en 1 punt(en) mee. De koppelkoers oog wat meer chaotisch op de baan en eigenlijk is dit het voor de toeschouwer ook. Toch heb je hier echt te maken met opperste concentratie, want een foutje is snel gemaakt.

Brommers?

Even terug naar die brommers. Ik ben inmiddels al een aantal jaren trouwe bezoeker van het evenement. Voor Martijn was het zijn eerste keer bij de zesdaagse van Rotterdam. Toen ik vertelde dat er in de volgende ronde brommers op de baan zouden gaan rijden keek hij mij aan alsof hij water zag branden. “Gaat het verder wel goed?”, vroeg hij nog. Maar ik had natuurlijk gelijk. Het heet eigenlijk officieel een Derny, een koers waarbij de renner achter de rug van de berijder van een Derny heerlijk uit de wind zit.

zesdaagse van Rotterdam 001

De renner geeft zelf aan bij de berijder van de Derny of het te hard of te zacht gaat. Voor de bezoekers die de cijfers bij willen houden worden er snelheden op het bord weergegeven en die tikken met gemak de 65km/u aan. Op een avond worden er meerdere wedstrijden achter de Derny gehouden.

Afvalkoers

Een afvalkoers is niet heel moeilijk te begrijpen. Op het moment dat de bel geklonken heeft moet je de volgende finish passsage niet als laatste over de streep komen. Deze wedstrijd word als individu gereden maar kan ook als koppel. Als er als koppel gereden word is er telkens 1 renners van het koppel in de baan en lossen zij elkaar af via de welbekende handaflossing. Tijdens ons bezoek was het de grote ploeg van Roompot Cycling die de baan vulde. Het was dan ook geen verassing dat er in ieder geval iemand met een oranje jersey zou gaan winnen.

zesdaagse van Rotterdam 008

Koppeltijdrit

Een koppeltijdrit is een onderdeel dat meer lijkt op een sprint onderdeel. Het onderdeel is over een afstand van 200m of 400m en doe je met z’n tweeën. De ene renner trekt de ‘’sprint’’ aan voor de andere renner en dit gebeurd tijdens de twee aanloop rondes.

Bij de 200m rijdt de renner die het beste kan sprinten de laatste ronde. Bij de 400m kan het koppel er voor kiezen om de eerste 150-200m zichzelf nog aan te laten trekken door de andere renner en de laatste 400m te laten rijden door de sprinter.

zesdaagse van Rotterdam 029

Even langs de standjes

Naast alle actie op de baan was er ook de mogelijkheid om een aantal stands te bekijken van leveranciers en organisaties. Leuk voor als je even de benen wilt strekken, maar an sich niet heel bijzonder. Toch moet je als liefhebber van de sport er dan toch gewoon even een rondje maken.

Er waren een aantal bedrijven aanwezig waar je onderdelen voor je fiets kon kopen en producten voor de verzorging van jezelf en je fiets. Daarnaast de welbekende fietsvakanties en een klein testhoekje voor elektrische fietsen. SRAM was ook van de partij en hier werd dan toch weer onze interesse gewekt bij het zien van haar nieuwe SRAM RED ETAP groep. Vooral nieuwsgierigheid steekt de kop op. Hoe rijd dit nu echt in de praktijk en hoe betrouwbaar is dit draadloos werkende schakelsysteem.

Een must have voor de wielerfanaat

Of je nu zondagsrijder bent op je racefiets of een diehard kilometervreter, de Zesdaagse van Rotterdam is een prachtig evenement. De sport staat er centraal maar met een feestelijk tintje. De hele ruimte vult zich met een goede sfeer, gezellige muziek en de nodigde aangepaste verlichting. Zet je hem alvast op de agenda voor volgend jaar?

Voor een ieder die het gemist heeft, gelukkig hebben we de foto’s nog!

 

Max Max is een fanatiek wielrenner en heeft jaren lang fanatiek wedstrijden gereden. Max is geïnteresseerd in mooie strakke fietsen en materialen, en deelt deze interesse via Life Behind Bars.