Home Berichten Fietsen Pimp my ride; een leuk project voor in de winter.
Pimp my ride; een leuk project voor in de winter.

Pimp my ride; een leuk project voor in de winter.

0

Een nieuwe fiets, dat is het mooiste wat er is. Ieder jaar brengen de grote merken nieuwe modellen uit met een nieuwe verse lading vette paintjobs. Als je er voor kiest om ieder jaar een nieuw model te kopen gaat het hard met je centen. Dit is dus niet voor iedereen weggelegd. Kennen jullie het MTV programma Pimp my ride nog? Ik kies ervoor om hetzelfde te doen met mijn fiets.

Vaak nog mooier.

Ik zat in een dubio. Mijn huidige koersfietsen begonnen mij een beetje te vervelen. Gebruikte ik ze nog beiden? Nee, dus waarom zou ik er dan nog twee houden? Koop ik een nieuwe fiets of blijf ik fietsen op mijn oude kader? Mede door deze vragen had ik de pijnlijke keuze gemaakt om een van mijn twee koersfietsen te verkopen. Maarja welke kies je dan? Op welke fiets zit ik het lekkerst? Dit was echter een gemakkelijke keuze. Ik koos in ieder geval niet voor mijn Ridley Noah. Deze fiets was prachtig, mooie lijnen en dikke buizen en toch een agressieve uitstraling. De Ridley Helium ook mooi qua uiterlijk en zat gewoon veel comfortabeler. Als je eenmaal bent gestopt en de stoppels op je benen staan, wordt deze factor toch belangrijker.

Waarom ik geen nieuwe fiets kocht? Ook hier is het antwoord weer simpel. Ik heb er gewoon te veel mee gedaan en meegemaakt. De emotionele waarde die ik aan het kader gehecht had was toch immers ook onbetaalbaar en onvervangbaar. Daarom besloot ik het volgende te doen. Ik knap gewoon mijn koerskader op en zorg dat die er weer uitziet en voelt als nieuw. Naast dat dit een super gaaf project is, leer je er ook nog een hoop van. Ik heb er nu een seizoen mee gereden en ben nog steeds super tevreden met het resultaat. Ik neem jullie mee in mijn proces hoe tot het eindresultaat ben gekomen?

Jouw droom wordt werkelijkheid

In deze eerste stap ga je enkele dingen doen. Je bedenkt met welke groep je wil gaan rijden. Ik ging van een Shimano Ultegra 6700 10 speed groep en wist één ding. Ik wil naar SRAM, ik dacht ik pak het gelijk goed aan. In mijn doordeweekse leven werk ik als netwerkengineer bij een IT bedrijf. WiFi is een van de wekelijkse onderdelen. Hoe vet is het dan als je WiFi op je fiets kan hebben. Niet echt de WiFi dat je thuis gewend bent, maar het WiFi protocol voor onderlinge communicatie. SRAM eTAP was dus mijn keuze als groep. Met deze groep kwam het volgende probleem aan bod.

Al mijn wielen zijn 10 speed. SRAM eTAP is een 11 speed groep, dat betekent nieuwe wielen. Mijn keuze viel op een set Fulcrum Racing Quattro LG. Een sterke set wielen was een vereiste en over deze wielset hoor je goede verhalen. De crank die ik hiervoor gebruikte gebruik ik nu ook weer, dit is een Rotor 3D crank met een vertanding van 53-39 (een zaagblad volgens sommige mountainbikers).

Blauw je eigen fiets

Aangezien ik mijn frame ga opknappen, beslis ik ervoor om het frame te laten spuiten bij Brady van Dalen van BCP-SpecialPaintWork. Het design was simpel, verkeersborden blauw met witte letters. Een matte lak zorgde ervoor dat dit de fiets van mijn dromen werd. Past ideaal bij onze kleding vind je niet? Het verven van een frame duurde bij mij enkele weken, ik had immers ook geen haast, het was toch winter, het schuren van het frame en het lakken gaat in verschillende processen, dit om een perfect frame af te leveren. Je kan er voor kiezen om je frame af en op te laten bouwen. Ik koos ervoor om dit zelf te laten doen. BCP-SpecialPaintWork in ‘s-Gravenzande is een echt familiebedrijf waar de koffie altijd klaar staat. Na enkele weken wachten was mijn frame dan daadwerkelijk klaar en vol spanning ging ik langs om hem op te halen, het resultaat was mooier dan ik durfde te dromen.

De SRAM eTAP groep bestelde ik bij Pjotr Groenenberg van Groenenberg2Wielers Service in Eethen. Ik mocht de werkplaats van Pjotr gebruiken om mijn groep te monteren. Zaterdagochtend onder het genot van een paar bakken koffie begonnen we met stoeien. De groep was snel gemonteerd, je hoeft immers geen versnelling kabels te trekken. Met het afstellen begon het stoeien pas echt. Het is handig als je het boekje leest, maar ik ben iemand die deze vaak overslaat, niet echt handig. Tegen het eind van de middag was het dan zover, de proefrit. Mijn conclusie, schakelen was nog nooit zo simpel.

Finishing touch

Het is altijd leuk om je fiets in de kleinste details nog te voorzien van iets moois. Ik heb ervoor gekozen om dit terug te laten komen met het blauwe randje in het stuurlint, de KMC ketting met blauwe schakels en de blauwe HideMyBell. De witte bidonhouders en kabels brengen meer detail in de fiets. Het witte zadel en de pedalen zijn inmiddels vervangen door de Tune Komm-Vor en de Look Keo Blade, beide in de zwarte kleur.

Het is altijd moeilijk te beschrijven hoe je fiets eruit ziet, foto’s geven dit altijd beter weer, dus ik zou zeggen kijk goed! Ik wil iedereen bedanken voor hun hulp in dit project. Begin nooit aan zo’n project zonder dat je er verstand van hebt of niet over het juiste gereedschap beschikt. Je kan altijd terecht voor tips en tricks bij je lokale fietsenwinkel. Uiteraard willen wij je ook helpen met de nodige informatie.

Max

Max is een fanatiek wielrenner en heeft jaren lang fanatiek wedstrijden gereden. Max is geïnteresseerd in mooie strakke fietsen en materialen, en deelt deze interesse via Life Behind Bars.