
PowerPod take 2, nieuwe firmware nieuwe kansen?
Aan het begin van dit seizoen heb ik een test gedaan met de PowerPod wattagemeter. Even een kleine samenvatting voor wie het niet gelezen heeft.
De PowerPod is een apparaatje onder het stuur wat jouw wattage berekent aan de hand van een luchtsnelheidsmeter, een acceleratiesensor en een hoogte sensor gekoppeld aan snelheid en cadans. Actie is reactie hebben we ooit bij natuurkunde geleerd en dit apparaat weet hoeveel weerstand je moet overwinnen en dus hoeveel wattage je produceert. Althans, dit is de theorie.
In theorie zijn theorie en praktijk gelijk, maar in de praktijk is dit vaak anders. Dat gold voor dit apparaat ook. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem nauwkeurig te laten werken. Mijn vermoeden was dat hij voornamelijk met variërende wind niet goed kon omgaan. Voor meer details: zie de blog hier!
Afgelopen zomer is er een update gekomen voor de PowerPod qua firmware. Mede hierom en om het feit dat ik van plan was om in de Alpen te gaan fietsen, waar je niet zoveel met de wind te maken krijgt, was ik benieuwd of de PowerPod wat in nauwkeurigheid gewonnen heeft.
Het resultaat:
De resultaten kan ik vrij kort over zijn: er is niets verandert. Eerst heb ik een wedstrijd en een training op het vlakke gereden met de PowerPod waarin de nieuwe firmware geladen was. Dit doe je door een specifiek programma te installeren op de computer, firmware te laten updaten, wat vrij soepel ging en het gebruikersprofiel aan te passen zodat hij weet hoe groot en zwaar je bent. Je stelt onder andere ook de banddikte en druk in de banden in zodat hij iets weet over rolweerstand.
Tijdens deze ritten spookten de waardes heel erg rond waarbij de PowerPod over het algemeen 30-50 watt meer of minder aangaf dan mijn Quarq crank. Helaas bleek dit in de Alpen berop exact hetzelfde te zijn. Als hij al klopte met de Quarq crank dan was het niet meer dan een paar seconden en in mijn ogen dus vooral toeval. Omdat er tijdens het fietsen zulke grote verschillen tussen zaten heb ik niet eens de moeite genomen om de grafieken naast elkaar te leggen.
Erg jammer, het was een veelbelovend product. Ik denk dat we nog een jaar of vijf nodig hebben om zulk soort techniek echt goed te laten werken. Aan de andere kant is het de vraag of dat dan nog nodig is aangezien wattagemeters steeds goedkoper worden.
Zo test ik de PowerPod
Nu hoor ik een aantal lezers denken: hoe heeft hij dat getest? Ik test dit apparaat zoals de gemiddelde gebruiker hem zou gebruiken. Installeren, koppelen, kalibreren en rijden. Ik koppel hem aan een Garmin 500 en mijn Quarq crank koppel ik aan mijn Garmin 1000. Toen hij niet lekker bleek te werken heb ik een gebruikersprofiel ingesteld zoals aangeraden wordt om de betrouwbaarheid te verbeteren. Echter dit veranderde niets aan de nauwkeurigheid. Je kunt qua programmatuur dan nog wat doen als het goed is. Ik ben daar even in gedoken, maar kreeg weinig hoogte van wat ik moest veranderen en hoe. Als dat nodig is om dit product nauwkeuriger te krijgen dan is het in mijn ogen niet een product waar de gemiddelde consument goed mee weg kan, dat moet niet nodig zijn.