
Staat mijn voorwiel wel recht? Dit vraag ik mij nogal vaak af. Als hobby Bob wordt er namelijk nogal wat veranderd aan mijn fiets. Een stuurpen vervangen brengt vaak het probleem met zich mee dat je voorwiel op het oog recht staat. In werkelijkheid is dit niet het geval en merk je tijdens het rijden al snel dat het niet lekker voelt. Het Duitse bedrijf Tune heeft hiervoor een oplossing ontwikkeld, namelijk de Spurtreu.
Eenvoudig en doeltreffend
De Spurtreu, een moeilijk woord om uit te spreken en een echt beeld kon ik er in eerste instantie niet bij krijgen. Een blik op de Facebook pagina en website van Tune gaf mij meer duidelijkheid. Een beugel met daarop een laser die het midden van je stuurpen uitmeet. Het middenpunt kan je vervolgens aflezen op je voorwiel. Aan de hand van deze tool kan je dus zelf eenvoudig nagaan of je voorwiel recht staat.
De Spurtreu bestaat uit een aluminium grondplaat en een laser die daarop stevig bevestigd is. Het gewicht is ongeveer 161 gram. De laser wordt gevoed door 3 1,5V LR44 knoopcel batterijen. Deze kan je makkelijk vervangen wanneer deze leeg zijn. Na verloop van tijd kan het zijn dat de laser niet meer recht staat. Je kan deze eenvoudig stellen door de twee inbusschroeven aan te draaien.De uitsparingen in de behuizing zijn gemaakt om perfect om je stuurpen heen te vallen. Hiermee centreert de Speurtreu zichzelf en staat hij direct op de juiste plaats.
In de praktijk
De uitvinding van Wolfang Heers van Tune past makkelijk over de kop van je stuurpen. Helaas is dat bij mij niet het geval want ik heb een “vierkante” stuurpen. De Spurtreu past hier niet op. De Spurtreu is alleen voor stuurpennen die rond of ovaal zijn en niet breder zijn dan 35 mm. Heb je een stuur die buiten de 25,4 mm en 35 mm valt, dan past de Spurtreu helaas niet. Iets om rekening mee te houden als je opzoek bent naar een dergelijk stukje gereedschap.
Een oplossing om de Spurtreu ideaal te testen? De fiets van Martijn, want die voldoet wel aan alle bovenstaande eisen! Aangezien wij op onze vliegreis naar Spanje toch onze stuurpen en voorwiel moesten verwijderen, was dit ook het ideale moment om de Speutreu te gebruiken. Na aankomst in ons appartement ging het redelijk snel. Even los de stuurpen monteren en het voorwiel weer in je frame zetten. Daarna zetten we de Spurtreu op de stuurpen en is het enkele seconden werk om je voorwiel recht te zetten. Als de laser in het midden van je voorwiel staat draai je alle boutjes weer vast en is je fiets weer klaar voor gebruik.
Wat zit er in de doos
De doos bevat de Spurtreu, 3 knoopcel batterijen, een inbussleutel en een uitgebreide handleiding in het Duits en Engels. De prijs ligt rond de €60. Hij is helaas niet direct via de site van Tune te koop en er zijn op dit moment ook nog geen Nederlandse dealers. Wel kun je de Spurtreu hier bestellen. Mocht je naast de Spurtreu benieuwd zijn naar de andere producten van Tune? Neem dan een kijkje op hun website.
Conclusie
Deze tool is super. Als meckanieker van een ploeg of als fietsenmaker ga je heel veel plezier van de Spurtreu hebben. Binnen enkele seconden staat je voorwiel recht. Je hoeft geen enkele moeite meer te doen om je voorwiel recht af te stellen en het product kan zichzelf dus prima terugverdienen. Een nadeel is dat de Spurtreu alleen voor ovale of ronde stuurpennen is. Wellicht komt Tune nog met een oplossing of adapter, zodat de Spurtreu ook beschikbaar is voor een vierkante stuurpen (hoop ik stiekem wel).