
Test: Vittoria Corsa G+ vouwband en tube
Vittoria kwam eind vorig jaar met het nieuws de beste banden ter wereld te hebben gemaakt. Ze hebben bij de ontwikkeling van de gehele nieuwe collectie gebruik gemaakt van grafeen. Dit materiaal is verwerkt in het rubber dat op de karkas van de band is geplakt.
Wat is grafeen precies?
Volgens Vittoria is grafeen een revolutionair materiaal in de vorm van een zeer dunne, bijna transparante vel zuivere koolstof. Dit materiaal zit bijvoorbeeld ook verwerkt in de potlood. Door middel van een aantal ontwikkelde processen is het Vittoria gelukt om van dit natuurlijke product een bewerkbaar materiaal te maken die kan worden verwerkt in de banden.
Door gebruik te maken van grafeen in de banden beweert Vittoria een collectie te hebben ontwikkeld met een ‘Intelligence Tire System’. Hiermee past de band zich aan aan het rijgedrag. Als de band rechtdoor gaat, dan blijven de grafeen deeltjes hard en is de rolweerstand erg laag. Bij het remmen, accelereren of bochten worden de grafeen deeltjes zacht en ontstaat er veel grip met de banden.
De test en specificaties
Zoals reeds genoemd heeft Vittoria de gehele bandencollectie voorzien van grafeen. Aangezien ik in het elite peloton koers, ben ik de afgelopen maanden op pad geweest met het type Corsa. Dit is de meest competitieve band van Vittoria. Ik heb de trainingen met de Corsa G+ 25 mm vouwband afgewerkt en de wedstrijden met de Corsa G+ 25 mm tubes.
Even een aantal feiten over beide geteste versies op een rij:
Type: | Vittoria Corsa G+ vouwband | Vittoria Corsa G+ tube |
Breedte: | 25 mm | 25 mm |
Gewicht: | 240 gram | 280 gram |
Karaktereigenschappen: | ![]() |
![]() |
Mijn ervaringen
Zoals bovenstaand is weergegeven is het enige verschil tussen de vouwbanden en tubes het gewicht. Ik heb tijdens het testen geen verschillen ontdekt tussen beide versies. Het verschil in gewicht zal worden opgeheven door de binnenband die nog in de vouwband moet worden gemonteerd.
Mijn ervaring met beide banden is dat ze in de bochten erg veel grip hebben. Zeker in de regen heb ik gemerkt dat ze niet snel gaan uitbreken. Ik heb in de Ardennen een aantal wedstrijden in de regen gereden en in afdalingen een aantal keer met 70 km/h een noodstop moeten maken om een massale valpartij te ontwijken. En dit lukte erg goed gelukkig! Verder voelen de banden en dan vooral de tubes heel erg soepel aan. Het karkas doet mij een beetje denken aan de tubes van Dugast.
Het uiterlijk
Waar ik wel erg aan moest wennen door het klassieke karkas en de 25 mm’s is dat als je naar beneden kijkt tijdens het fietsen, het gevoel kan krijgen dat je band aan het leeglopen is, omdat je de zijkant van de band ziet. Dit kan ik niet echt als een nadeel benoemen, hier moet je gewoon aan wennen.
De banden zijn echt een lust voor het oog als je ze om je wielen heen legt. Vooral bij de tubes heeft Vittoria ervoor gezorgd dat de tubes in optimale staat worden geleverd. De banden worden namelijk in een speciale doos verpakt, waarbij de tube niet wordt opgevouwen zoals dit gewoonlijk gaat.
Wel vind ik het lastig om de zijkanten mooi schoon te houden, vooral na een training of wedstrijd in de regen worden ze snel vies en krijg je ze na verloop van tijd niet meer goed schoon. Het oog wil natuurlijk ook wat.
Lekbestendigheid
In de afgelopen 4/5 maanden ben ik twee keer met de vouwbanden en een keer met de tubes lek gereden. Met beide versies heb ik alleen achter lek gereden. Ik denk dat dit komt omdat hier de meeste druk op komt en een scherpe steen of glas er dan toch uiteindelijk doorheen prikt. Qua slijtage en lekbestendigheid liggen de Vittoria’s al redelijk in lijn met bijvoorbeeld de Continental Grand Prix banden, maar dit zijn nog wel punten waar Vittoria de banden verder zou kunnen optimaliseren.
Ten opzichte van de concurrentie heeft Vittoria hier toch wel een grote slag geslagen en denk ik dat de Corsa grafeen banden beter zijn geworden dan de huidige populaire Continental Grand Prix banden. In het wielerpeloton zag je de afgelopen jaren bijna iedereen met de Continental GP 4000S en later de GP 4000 SII rijden, omdat deze band qua grip, lekbestendigheid en prijs/kwaliteit tot de beste banden op de markt behoort. Maar gedurende het seizoen is het mij steeds meer opgevallen dat renners meer overstappen naar zowel de grafeen vouwband als de tube van Vittoria.
Prijs
De prijs van de banden ligt ten opzichte van de concurrentie nog wel een stuk hoger. De adviesprijzen liggen op € 69 voor de vouwbanden en € 104,95 voor de tubes. Maar als je een beetje op jacht gaat naar dit mooie product van Vittoria, kom je als snel een paar tientjes lager uit.
Pluspunten: | Minpunten: |
Grip | Prijs |
Rolweerstand | Slijtage/onderhoud |
Uiterlijk | |
Montage |