
Welke crank? FSA heeft het antwoord!
Het is al een eeuwenoud principe, welke crank pas je toe voor welk gebruik? Nu is het zo dat we kunnen zeggen dat er grofweg 3 cranks bestaan voor road-use, zoals de reeds gevestigde “triple” (welke we liever voor ons zien, gekoeld in een mooi bijpassend abdijglas). Meer van deze tijd zijn de compact 50-34 vertanding, welke meestal in een bcd komt van 110mm, of een standaardvariant ofwel “dubbel” met 53-39 vertanding in bcd 130mm. Natuurlijk is er qua vertanding ook nog te denken aan de cyclocross variant 46-36.
Om nu nooit meer te hoeven switchen van zowel crank als verschillende tandbladen en daarbij de andere steek heeft FSA een doorontwikkeling gemaakt van de eerdere succesvolle SL-K en K-Force crankstellen. Het nieuwe trappen begint bij het mooi vormgegeven FSA Gosamer Pro ABS BB 386 EVO 2016 crankstel. Het is nu mogelijk om met dezelfde crank zowel de verzetten op een compact/dubbel/cross variant te plaatsen en dat alleen door de tandbladen te wisselen! FSA heeft eindelijk de barrière doorbroken om de verschillende onnodige diameters te laten vervallen en alles te houden bij de 110mm, in feite hoef je dus nooit meer te wisselen van crank. Buiten dat is het ook mooi dat je niet je hele schakelgroep hoeft aan te passen. FSA accepteert namelijk zowel Shimano, Sram als Campagnolo in 10 en 11 speed.
BB386EVO ?
Nog niet bekend met bovenstaande term? Geeft niks, maar simpel gezegd heeft men bij FSA niet stilgezeten om hun producten in vrijwel elke fiets te kunnen gebruiken. Het is namelijk mogelijk om deze crankset te gebruiken in een frame waar BSA schroefdraad inzit of waar het lager geperst moet worden met Pressfit lager of BB30 lagering. Daarnaast zijn er nog een behoorlijk aantal verloopstukken en adapters waarbij altijd op maat meegedacht is voor het gebruik in welk fietsframe dan ook.
Good value for money?
Hoe de crank zich gaat houden op lange termijn zullen we dit seizoen hier laten weten. Vooralsnog valt daar uit eigen ervaring dus nog weinig zinnigs over te zeggen. Het is nog altijd een aluminium exemplaar en niet van carbon, dat gezegd hebbende is het met net 750 gram ook geen zware jongen te noemen. Wat erg handig is, is het feit dat je niet alleen in Nederland uit de voeten kunt qua verzet, maar door het monteren van een set compactbladen ook meteen een klimmersfiets hebt zonder de gehele fiets te moeten verbouwen. Ideaal voor wanneer je toch een lijstje hebt met buitenlandse bergen die je wilt overmeesteren. Mocht je ooit toch beslissen een overstap te maken naar een andere frame, dan kan je met hetzelfde gemak deze crank meenemen. Het enige dat je hoeft te doen is een andere bottombracketlagering van FSA te kiezen.
De crank maakt gebruik van een trapas van 30mm in doorsnede wat garant staat voor sublieme stijfheid, en laat daarmee alle kracht in de voortstuwing van de fiets gaan. Je koopt dus behoorlijk wat techniek voor je geld. De te verwachten verkoopprijs zal variëren van € 145,00 tot en met € 175,00 en de set zal niet al te lang meer op zich laten wachten in Europa. Wij hebben de crank reeds in bezit en zullen jullie dan ook zeker laten weten wat onze op- en aanmerkingen zijn naargelang deze in gebruik is. Onderstaand nog een mooie promo van FSA, enjoy!